Livsstatus

Åbo, Åbo, Åbo.. Jaa, Åbo är fint på sina vis, charmigt och kanske en idyll för någon. Jag är inte någon fanatiker. Jag tycker inte om Åbo och jag vill inte vara en del av denna stad, men här bor jag på hyra i en sunkig lägenhet, läser konstiga grejer och vantrivs. 
 
Jonej, skojar faktiskt inte, det här med storstadsliv, stress och osäkerhet är inte min grej helt enkelt. Ännu värre är väl faktumet att jag inte riktigt satt fingret på vad jag vill studera. Tror jag vet, men hugger ingenting i sten. Inte än. Storstadslivet imponerar inte på mig. Tycker inte alls att det är kul med massa tiggare längs gatorna och mystiska män som springer fast en efter skymning. Tycker inte heller om fasadrenoveringar eller grannar som tycker det är lämpligt att dra in en cirkus i sin lägenhet kvart över fyra på morgonen.. 
 
MEN, jag har många erfarenheter i bagaget efter dessa upplevelser, visst kan det kännas hemskt att inte riktigt veta vad man vill, men tycker att det är super att ta reda på vad man inte vill o inte tycker om. Nu vet jag det i alla fall. Det är trots allt alla mina val som formar den jag är om tio år framöver. Ångrar ingenting, men kommer troligtvis ändra på saker och ting. 
 
Plötsligt uppskattar jag hemstaden, denna söta idyll och en varm familj och kärleksfull pojkvän. Plötsligt inser jag vem som sist och slutligen finns där med mig och för mig när allt är lite tuffare än förr. Kan vara värt att erkänna att de man trott sig vara oerhört nära, inte riktigt bryr sig längre att kolla läget längre.
 
Känslorna är plötsligt under kontroll och trots att vissa saker bara är fel, så vet jag hur jag vill göra, men inte kan, eftersom det inte är värt att snabba på situationer eller planer.  De som brytt sig om att fundera hur jag har det i Åbo och hållit kontakt med mig vet att en flytt utomlands kommer knacka på min dörr snabbare än vad jag ens själv föstår. Ni som fick reda på det i förra meningen kan ju ta sig en funderare i lugn och ro. 
 
Livstatusen i korthet. Livet är rätt knepigt ibland, men ack så fint!

Kommentera här: